Waarom een blogpagina?

Deel onze expertise

Als je denk aan een blog denk je natuurlijk eerst aan de geschreven content, waardoor de blogpagina veelal even snel vormgegeven wordt. Maar wist je dat gebruikers een groot deel van hun tijd spenderen op de blogpagina? En dat het voor bedrijven een kans is om hoog te scoren in het Google algoritme en om (potentiele) klanten te trekken?

Inhoudsopgave

Waarom een blogpagina?

Niet alle websites lenen zich voor een blogpagina, maar hoe maak je die keuze? Dit zijn drie verschillende redenen waarom je wél een blogpagina wilt opnemen in je website:

  1. Het genereren van traffic op je website. Gebruikers houden van het lezen van blogs dus vindt Google dat ook. Een goede blog helpt dus bij de SEO van je website.
  2. Een blog biedt de mogelijkheid om leads te genereren en om je conversie te verhogen. “A well- designed blog is your best salesperson.” – interweb.co. Door CTA’s op te nemen in je blog, zet de gebruiker weer een stapje verder in de sales funnel.
  3. Een blog is ook een goede manier om als bedrijf of merk autoriteit en vertrouwen op te bouwen bij je gebruikers. Door regelmatig kennis te delen, straalt het bedrijf/merk expertise uit naar (potentiele) klanten en het zorgt ervoor dat gebruikers vaker terugkomen.

Content

Als je een blog schrijft, denk dan goed na over wie je gebruikers zijn. Het doel is om relevante content te schrijven waat je klanten wat aan hebben en waar je je eigen bedrijf mee kan promoten.

Denk ook goed na over waar je blog een rol speelt in de user journey van de gebruiker. Wil je bijvoorbeeld de klant kennis laten maken de expertise van je bedrijf of wil je heel gericht een specifiek product promoten om conversie te verhogen? Of te wel soft sell vs hard sell.

Leesbaarheid

De leesbaarheid van een blog is erg belangrijk. In de blog “UX-tips & tricks bij het samenstellen van een web-font” van Sjors kan je uitgebreidt over dit onderwerp lezen, maar hier vind je een korte samenvatting:

Opmaak

De meeste gebruikers scannen een blog in plaats van deze helemaal te lezen. Ze willen namelijk snel antwoord vinden op hun vraag. Je kan gebruik maken van het volgende om de gebruiker hierin te ondersteunen:

  • Titels en subtitels
  • Een belangrijk deel van de tekst benadrukken (bvd een quote)
  • Bullet points

 

Layout

  • Maak gebruik van alinea’s zodat je blog geen muur van tekst wordt. Neem als uitgangspunt niet meer dan 4 zinnen per alinea.
  • Maak gebruik van genoeg witruimte tussen je alinea’s
  • Maak je tekst op in een smal grid met links en rechts veel margin. Neem als uitgangspunt de regellengte van 70 tot 80 tekens. Door gebruik te maken van korte zinnen, leest de tekst prettiger.

UX/UI Design elementen

Een blog bestaat natuurlijk voornamelijk uit tekst, maar het design van een blog is eveneens belangrijk. Een goed vormgegeven blog, houd de aandacht van de gebruiker langer vast. Deze elementen zijn belangrijk om mee te nemen in je design:

Afbeeldingen

Een afbeelding zegt in één oogopslag veel over de inhoud van de blog. Tevens kan het stukken tekst breken wat prettig is met lezen. Gebruik hetzelfde formaat foto’s op de pagina om rust te bewaren.

Auteur

Door de auteur te benoemen en een kleine afbeelding van hem/haar erbij te plaatsen, kunnen gebruikers een gezicht plaatsen bij de blog. Dit creëert vertrouwen en betrouwbaarheid bij de gebruiker.

Datum

Zo laat je zien dat je up-to-date bent en het is handig voor het eventueel filteren van blogs.

Tags

Door middel van tags kun je blogs groeperen en koppelen aan thema’s. Dit is handig om alle blogs te kunnen filteren.

Leestijd

Door aan te geven hoeveel tijd het kost om het artikel te lezen weet de gebruiker hoeveel inzet er nodig is om het artikel grondig te lezen. Bij lange artikelen kan je ook gebruik van een progressie balk. De beste plek hiervoor is een lange balk direct onder het menu.

Kruimelpad

Een kruimelpad laat de structuur van de website zien waardoor de gebruiker gemakkelijk ziet waar hij/zij zich bevindt. Ook verbeterd het de vindbaarheid van pagina's. Websites die bestaan uit één niveau zijn vaak overzichtelijk genoeg dat er geen kruimelpad nodig is.

Deel functie

Hierdoor kan je op een snelle manier om je content te promoten. Je kan deze boven- of onderaan de pagina plaatsen. Wat je ook steeds vaker ziet, is dat ze deze sticky maken zodat hij altijd meescrolt tijdens het lezen van de blog.

CTA blok

Door een CTA-blok toe te voegen, genereer je leads. Denk daarbij aan inschrijven voor de nieuwsbrief of een contact formulier. Plaats deze niet helemaal onder aan je pagina maar tussen de teskt om de conversie te verhogen. Tevens geeft dat een fijne visuele break tussen de lange stukken tekst.

Relevante artikelen

Door onder aan je pagina een blok te plaatsen met relevante artikelen, kun je nog meer kennis delen en houd je bezoekers langer op je website.