Hoe ontwerp je een perfecte contactpagina?

Contact,Us,Or,Customer,Support,Hotline,People,Connect.,Businessman,Using

Deel onze expertise

Contactpagina’s zijn vaak het startpunt voor een nieuwe bezoeker met een missie. Het is de plek waar ze naartoe gaan als ze een vraag hebben en echt iemand van je organisatie willen spreken. De pagina is eigenlijk een grote CTA. 

Inhoudsopgave

User experience

Dat het contact opnemen soepel en makkelijk verloopt is een belangrijk onderdeel van de UX van een website. Als de pagina niet informatief of uitnodigend is, zal het moeilijk zijn voor een potentiële klant om contact op te nemen en loop je een lead mis.

Geef verschillende opties om in contact te komen. Soms willen gebruikers met je praten via de telefoon of en anderen liever via mail of een formulier. Zorg ervoor dat je ze de mogelijkheid geeft om de methode te kiezen waar ze zich het prettigst bij voelen.

De contactpagina moet worden voorzien van volledige contactgegevens en communicatie-opties. Beschikt de website niet over een contactpagina, kan de gebruiker de website ontwijkend en onbetrouwbaar vinden. 

Navigatie naar de contactpagina 

Zorg dat de pagina altijd gemakkelijk te vinden is, zodat een gebruiker snel contact kan opnemen. De meest voorkomende plekken voor navigatie naar de contactpagina zijn rechtsboven in het menu, in het secondair menu en/of in de footer. 

De beste naam die navigeert naar een contactpagina is “contact”. Laat ook altijd een duidelijke link zien met “contact” en stop deze dus niet onder de “over ons” pagina. 

Elementen contactpagina

Primaire elementen

Laat de primaire (algemene) contactgegevens prominent zien, zodat de gebruiker niet hoeft te zoeken. Heb je meerdere contactgegevens, organiseer die overzichtelijk.  Het eerste wat gebruikers verwachten te vinden op de contactpagina is: 

Secondaire elementen

Laat na de primaire gegevens, de secondaire contactgegevens zien. Dit zijn extra elementen bovenop de primaire contactgegevens om extra mogelijkheden te creëren.