Tekst schrijven op een wireframe

Deze pagina dient als voorbeeld ter voorbereiding op het (her)schrijven van inhoud op een wireframe. De gebruikte inhoud is bedoeld om jou te inspireren hoe een online lezer (gebruiker) de inhoud snel kan begrijpen.

Hoe schrijf je een goede tekst voor online gebruik?

Mensen gedragen zich anders bij het online lezen dan bij het lezen in gedrukte vorm

In gedrukte vorm kun je lineaire verhalen opfleuren met anekdotes en individuele voorbeelden die een verhalende benadering van uiteenzetting ondersteunen. Op internet voelt dergelijke inhoud vaak als opvulling; het vertraagt ​​gebruikers en staat hen in de weg om ter zake te komen.

Gebruikers gaan naar websites voor informatie.
Tijdens een gemiddeld websitebezoek lezen gebruikers nauwelijks iets. Mensen lezen meestal niet elk woord op een webpagina, in een app of zelfs in een artikel of tekstgedeelte. In plaats daarvan scannen ze vaak, omdat hun ervaring met veel websites hen heeft geleerd dat scannen bijna dezelfde waarde (dat wil zeggen hoeveelheid informatie) kan opleveren met aanzienlijk minder tijd en moeite.

Mensen zijn vooral gefixeerd op de tussenkopjes (en knoppen) op de pagina. Koppen moeten trefwoorden bevatten.

Over het algemeen besteden gebruikers echter de meeste aandacht aan informatie bovenaan de pagina. Introtekst speelt een geldige rol omdat het helpt de context voor inhoud te bepalen en zo de vraag te beantwoorden: waar gaat de pagina over?

Online lezen wordt vaak gedomineerd door het F-patroon. Dat wil zeggen, mensen lezen de eerste paar vermelde items enigszins grondig maar lezen steeds minder terwijl ze verder gaan in de lijst in een redelijk rechte lijn. Op dit punt zien gebruikers alleen het allereerste begin van de items in een lijst.

Wanneer we voor een beslissing staan, kunnen we de tijd nemen om het beste antwoord te vinden, of we kunnen besluiten genoegen te nemen met een antwoord dat ‘goed genoeg’ is en verder gaan met ons leven. Dat laatste typert een online lezer.

Lezers gedrag online

Mensen lezen online anders dan in gedrukte vorm

In gedrukte vorm kun je verhalen opfleuren met anekdotes of voorbeelden die ondersteunen. Online voelt dergelijke inhoud vaak als opvulling; het vertraagt ​​gebruikers en staat in de weg om ter zake te komen.

  • Mensen gaan naar websites voor informatie.
  • Lezen nauwelijks
  • Scannen vaak de website
  • Lezen vooral koppen en knoppen
Top,View,Of,The,Workspace,And,Office,Of,A,Female

Een introtekst helpt de context van de inhoud te bepalen: waar gaat de pagina over?

Mensen lezen de eerste paar koppen & zinnen enigszins maar lezen steeds minder terwijl ze verder scrollen.

Lezers nemen genoegen met een antwoord dat ‘goed genoeg’ is.