Een gebruikersvriendelijke 404-pagina

404

Deel onze expertise

Producten worden verwijderd, pagina’s worden verwijderd of er is een wijziging in de structuur van de website. Foutmeldingen gebeuren, en hoe geweldig je site of app ook is, je zult dat nooit kunnen stoppen. Een goede 404-pagina is geen dood einde, maar zorgt ervoor dat de gebruiker op je website blijft. Daarom is het belangrijk om de 404-pagina niet te vergeten in je ontwerp.

Inhoudsopgave

Van frustratiebron naar een kans

404-pagina’s waren vroeger een enorme bron van frustratie van gebruikers, maar tegenwoordig hoeft dat niet meer zo te zijn. Steeds meer UI/UX-ontwerpers zien deze pagina’s als een manier om gebruikers betrokken te houden, hun merk te introduceren en gebruikersproblemen op te lossen. Zie het als een landingspagina waar je de gebruiker motiveert om op de website te blijven.

Error

Goede 404-berichten moeten in duidelijke taal beknopt uitleggen wat er mis is gegaan en wat de gebruiker vervolgens moet doen. Houd het simpel.

Links

Gebruikers willen het gevoel hebben dat ze vooruitgang boeken. Ontwerp een 404-pagina waarmee gebruikers door kunnen gaan naar andere delen van de site. Meestal is dit de startpagina of pagina’s met functies, zoals een blog- of productpagina. Een CTA-knop naar de homepagina is een duidelijke manier om gebruikers terug te laten navigeren.

Gebruik echter niet te veel links. Door de gebruiker te overweldigen met een pagina boordevol links naar elk hoekje van de site, raakt diegene zeker gefrustreerd en overbelast. Over het algemeen is het goed om maximaal 4 links op een 404-pagina op te nemen.

Zoekbalk

Heb je een website met veel content? Kies dan voor een zoekbalk in plaats van een CTA naar de homepagina. Met een zoekbalk op de 404-pagina geef je gebruikers het gevoel van controle over hun ervaring en vergemakkelijk je het behalen van hun doel. Bied wel altijd een link naar de homepagina.

Branding

Hoewel het een foutpagina is, kan de pagina veel vertellen over het merk, het verhaal en de persoonlijkheid van een bedrijf. Daarom worden veel 404-pagina’s gebruikt om het merk te promoten. Dat kan door middel van een leuke tekst in de juiste tone of voice en/of een afbeelding. Denk daarbij aan een product of dienst van het bedrijf. Een goed voorbeeld daarvan vind je bij AH

Wat je ook veel ziet is dat er wat grappigs van de pagina wordt gemaakt. Zo kan je frustratie omzetten in een glimlach.